Gdy uczeń własnoręcznie zrobi karmnik lub ramkę do obrazka, od razu nabiera wiary we własne możliwości. A przy okazji ćwiczy sprawność manualną, wyobraźnię przestrzenną oraz praktyczną umiejętność liczenia, mierzenia, segregowania i porządkowania. Podczas zajęć w pracowni stolarskiej ich uczestnicy samodzielnie, wykonują pomoce do zajęć terapeutycznych, takie jak drewniane klocki, układanki i zabawki. Spod ręki uczniów wychodzą też m.in. ramki do obrazków i zdjęć, deski do krojenia czy budki dla ptaków. Co więcej w ramach terapii uczniowie wykonują dekoracje do szkolnych przedstawień oraz drobne prace konserwatorskie i ulepszenia na terenie placówki. Tematyka wykonywanych prac jest wybierana zgodnie z propozycjami uczestników. Podczas zajęć wykorzystuje się ich pomysłowość i inwencję twórczą. Rodzaje prac i wybór technik stolarskich jest uzależniony od posiadanych przez poszczególnych uczniów umiejętności, sprawności i osobistych predyspozycji psychofizycznych. W stolarni ośrodka dzieci i młodzież uczą się bezpiecznego cięcia, szlifowania, strugania, dłutowania, wiercenia, wkręcania i przybijania. I to nie tylko za pomocą tradycyjnych narzędzi, jak młotek, śrubokręt i piła. Jest to też okazja do bezpiecznego wypróbowania elektronarzędzi, o jakich marzy każdy chłopak: wiertarki, wkrętarki, wyrzynarki, szlifierki, opalarki, frezarki. Uczniowie mają też okazję przećwiczyć wykańczanie samodzielnie zaprojektowanych i zrobionych przedmiotów: malowanie, lakierowanie, bejcowanie, impregnowanie.