Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Zwycięzców Olimpiad Specjalnych w Piasecznie jest ośmioletnią szkołą podstawową przeznaczoną dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera oraz niepełnosprawościami sprzężonymi.
W szkole realizowana jest podstawa programowa przewidziana prawem oświatowym dla szkół podstawowych z uwzględnieniem odpowiednich dostosowań i opracowań Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych dla każdego dziecka.
Głównym celem szkoły jest przygotowanie uczniów do maksymalnej samodzielności zgodnie z możliwościami psychofizycznymi każdego z nich, sprawnego funkcjonowania w dorosłym życiu oraz podejmowania aktywności zawodowej.
Uczniowie kończący szkołę podstawową podchodzą do egzaminu ósmoklasisty. Absolwenci szkoły podstawowej mogą kontynuować naukę w:
- Szkole Branżowej I Stopnia nr 4,
- Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym (dzieci w normie intelektualnej),
- Szkole Przysposabiającej do Pracy.
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7 w pigułce:
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Piasecznie uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podopieczni z różnymi trudnościami w nauce w szkołach ogólnodostępnych znajdują u nas spokój i zrozumienie.
Edukacja odbywa się w bardzo małych zespołach klasowych (średnio 4-5 osobowych), co sprzyja indywidualnemu podejściu do potrzeb i możliwości każdego z nich. Wykwalifikowana kadra pedagogów specjalnych: nauczycieli i terapeutów, przy wsparciu psychologów i pedagogów szkolnych oraz opieki medycznej wspiera dzieci w rozwoju na każdym etapie edukacyjnym.
W naszym ośrodku uczymy się w przyjaznej atmosferze poprzez zabawę, doświadczanie, zrozumienie i współpracę. Stawiamy na rozwój samodzielności i wewnętrznej motywacji (samomotywacji) naszych uczniów. Wypracowujemy wspólnie z uczniami granice i zasady obowiązujące w klasie i szkole.
Stosujemy pozytywne wzmocnienia, doceniamy starania i sukcesy. Edukację i terapię opieramy na zainteresowaniach i mocnych stronach wychowanków. Obowiązujący wewnątrzszkolny system oceniania realizujemy poprzez ocenianie kształtujące. Podstawową zasadą oceniania jest położenie akcentu na wkład pracy i zaangażowanie uczniów. Dzieci dobrowolnie i na miarę swoich możliwości biorą udział w licznych konkursach, festiwalach, zawodach sportowych oraz uczestniczą w spacerach i wycieczkach.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się w salach i pracowniach wyposażonych w różnorodne i atrakcyjne pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny. Korzystamy z wielu sal przedmiotowych, gier edukacyjnych, tablic multimedialnych, magicznych dywanów, pracowni komputerowych, kuchni terapeutycznej, pracowni ceramicznej, sali gimnastycznej, pracowni SI, siłowni wewnętrznej i zewnętrznej, placu zabaw. Nieopodal szkoły znajduje się stadion, rolkowisko i lodowisko, na które nasze dzieci mają nieograniczony wstęp.
Na terenie szkoły realizowane są różnorodne projekty i innowacje dydaktyczne m.in.:
- „Od pierwszaka do seniora”,
- „Śniadanie daje moc”,
- „Nauka wokół nas”,
- „Cztery pory roku na talerzu”,
- „Lektury”,
- „Mały Samorząd Uczniowski”,
- „Akademia małego smakosza”.
W ramach różnych projektów współpracujemy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami AUXILIUM w Piasecznie.
Dzieciom zapewniamy na terenie szkoły terapie specjalistyczne, takie jak: rewalidacja, rewalidacja sztuką (ceramika, muzykoterapia), terapia logopedyczna, terapia integracji sensorycznej, trening umiejętności społecznych, trening zastępowania agresji, trening słuchowy metodą Tomatisa, terapia psychologiczna oraz wiele zajęć i warsztatów profilaktycznych.
Do dyspozycji naszych uczniów są również zajęcia pozalekcyjne, takie jak: Klub Sportowy Olimpiad Specjalnych „Komandos” (narty, łyżwy, rolki, badminton, tenis stołowy), koło karate z UKS BUSHI TEAM, koła teatralne „Spinka” i „Happy Smile”, chór szkolny „Perełki”, zespół wokalno – instrumentalny, koło wolontariatu „Promyki”, drużyna harcerska.
Dla naszych podopiecznych bardzo ważne jest zaspokojenie podstawowych potrzeb, aby mogli być skupieni na nauce, a z zajęć czerpać jak najwięcej. Dbamy zatem o przerwy na spożywanie posiłków (drugie śniadanie, obiad, podwieczorek), które odbywają się w spokojnej
i przyjaznej atmosferze. Szkolna kuchnia przygotowuje dzieciom smaczne, zdrowe i pełnowartościowe posiłki.