Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy jest szkołą przeznaczoną dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym uczniów z autyzmem.
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia dorosłego.
Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Nauka trwa 3 lata. Opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno – terapeutycznych, popartych wielospecjalistyczną oceną poziomu ich funkcjonowania.
Uczniowie objęci są stałą opieką pedagogiczno – psychologiczną.
Zajęcią dla uczniów prowadzone są w następujących blokach tematycznych:
- gospodarstwo domowe (sporządzanie posiłków, obsługa sprzętu AGD),
- elementy szycia ręcznego,
- wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich,
- pielęgnacja roślin oraz ochrona środowiska przyrodniczego – w okresie jesiennym i wiosennym uczniowie wykonują prace ogrodnicze w ogrodzie szkolnym.
W Szkole Przysposabiającej do Pracy wyodrębnia się następujące zajęcia edukacyjne:
To zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania, pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również poznanie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno przyrodniczego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych i rozwijają niezbędne w dorosłości kompetencje społeczne.
Służą dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w mowie, jak i w każdy możliwy dla ucznia sposób (jeżeli jest to potrzebne uczniowi także z zastosowaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC), również z wykorzystaniem odpowiednich pomocy do komunikacji, technologii informacyjno – komunikacyjnej. Uczeń powinien mieć możliwość doświadczania komunikowania się z różnymi osobami, także w instytucjach, punktach usługowych, miejscach pracy.
Służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w dobrej atmosferze i współpracy m.in. poprzez motywowanie do działania, wyrażanie przeżyć i emocji za pomocą dostępnych dla uczniów środków wyrazu, także artystycznych, kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności muzycznych, tanecznych, plastyczno – technicznych, teatralnych.
Ma na celu przygotowanie ucznia do aktywności poprzez pracę, czyli nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania w różnych dziedzinach pracy oraz poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. Realizowane jest w formie: zajęć ogrodniczych, zajęć kulinarnych i gospodarczych, ceramiki i stolarstwa.
To zajęcia rozwijające sprawność i kondycję fizyczną. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, siłowni oraz terenach sportowych Ośrodka.
Zajęcia mające na celu wprowadzenie uczniów w świat wartości, tradycji i obrzędów religijnych, kształtowanie pozytywnego nastawienia wobec omawianych zagadnień dotyczących człowieka, jego najbliższego otoczenia.
Zajęcia rewalidacyjne mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny. Dla osiągnięcia zaplanowanych celów nacisk położony jest na mocne strony uczniów. Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.